Wednesday 16 July 2014

Pemuda Kita vs Pemuda Palestin

Assalamualaikum.

Minggu lepas dyan berkesempatan berbuka puasa di kampung halaman, excited la jugak kann nak feeling-feeling berbuka dengan nenek, hihi

Sewaktu melalui lebuh raya di Kuala Lumpur kira-kira jam 2.00 pagi cenggitu, ada gelagat manusia yang buat dyan rasa kurang gemar dan terdetik di hati ni nak share.
Ternampak la sekumpulan mat-mat rempit ni dok merempit dekat tengah-tengah jalan, berkumpul tepi jalan ramai-ramai.

Masa tu dyan teingatkan nasib yang menimpa Palestin. Dyan terfikir, ibu bapa Palestin mempersiapkan anak-anak lelaki mereka sejak dari kecil untuk berjihad mempertahankan agama, tapi pemuda disini?? Mereka di sana hidup dengan berpegang teguh pada al-Quran, sebab itu zionis sibuk nak hancurkan mereka.susah. tapi kita???

pemuda palestin (ihsan google)

pemuda kita (ihsan google)


Pemuda-pemuda di sana baik yang kecil mahupun yang tua sibuk mempertaruhkan nyawa untuk agama, tapi pemuda di sini sibuk mempertaruhkan nyawa di jalan raya, sangat laa tidak berbaloiii. Rasanya macam peribahasa ' pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara' dah tak kena dah dengan situasi sekarang.

pemuda palestin (ihsan google)

Pemuda Palestin berani berhadapan zionis dan kena pada tempatnya tindakan mereka, tapi pemuda di sini masing-masing dok nak tunjuk lagak samsenggg.

pemuda palestin (ihsan google)

pemuda kita (ihsan google)

Kalau iya pun nak berseronok, tolonglah berfikir sejenak nasib yang menimpa saudara kita di sana. tolonglah hadirkan sedikit rasa simpati dalam diri tu, kalau sayang sangat masa untuk berseronok tu, korbankanlah hanya 1 minit sahaja untuk doakan kesejahteraan mereka. Sesungguhnya senjata mukmin adalah Doa.

Kita tak alami jadi kita tak tahu penderitaan mereka, jadi tolonglah hormat sedikit. Lagi pun sekarang ni kan bulan Ramadhan, bulan yang muliaaa tu braderrr. Kalau kita nak orang hormat kita, kita kena tunjuk perilaku yang baik, macam tu jugak dengan agama, macam mana orang lain nak hormat orang Islam kalau orang Islam sendiri menunjukkan peribadi yang tak baik.

(p/s:  saya sayang akhirat saya sebab itu saya menegur :) bukan nak mengutuk, tapi kenyataan. Ingin ditekankan di sini, bukanlah semua pemuda kita macam tu, hanya segelintir.)

 PRAY FOR GAZA.

Assalamualaikum.

14 comments :

  1. sungguh. rakyat kita tak ada kesedaran fisabilillah lagi.. sebab kita negara kononnya aman damai. kita da diterapkan dari kecil kesedaran itu. huuurm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh,, makin bertambah zaman, budak2 hidup makin mudah, sebab tu diorang langsung tak hormat negara sendiri.

      Delete
  2. tahu xper
    anak2 muda sekarang tak ada hala tuju hidup
    saya pun tadi baru ada satu pengalaman yang menyakitkan hati dan mata
    nanti ada masa nak share dekat blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. hidup diorang nak enjoy je,, huhu ok2 :) sya tunggu :)

      Delete
  3. adoii.. hmm... semoga pemuda kita bangun drpd mimpi yg lena

    ReplyDelete
  4. Kalau dah kebal sangat kat jalan raya..moh hantar depa pegi Gaza bantu umat Islam kat sane.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha,, mahu terketaq-ketaq kaki diorang.

      Delete
    2. Betul tu. Kat sini nak tunjuk handal sangat. Gaduh sane..gaduh sini.
      Pailang Malaysia bolehlah hantar pi Gaza.

      Delete
    3. Ha,, abang long Fadhil tuh, pi hantar sna tengok apa jadi :)

      Delete
  5. susah nak ckp dyan. semoga anak2 kita, keturunan kita akan menjadi penjihad agama dan simpanglah drp bnda2 mungkar dan wast time mcm ni. InShaaAllah. ayuh doa doa doa dan doa. :)

    ReplyDelete

Awak yang baik.! Terima kasih ye sudi baca dan komen. Jangan lupa tinggalkan link. I follow :)