Wednesday 11 June 2014

Masak-Makan

Assalamualaikum.

Lama jugak tak tengok2 blog ni, maklumlah dah jadi penganggur terhormat kan, so kemalasan dia tuh membuak-buak lah jawabnya. :)

But, tak ada la bosan sangat pun sebab budak2 cuti sekolah kan, ada la teman nak borak-borak, nak makan sama-sama, nak marah, nak gaduh. hihi mengada pula aku kannn

So, masa adik2 aku cuti sekolah ni la untuk aku manfaatkan masa tuh sepenuhnya, tak ada la aku dok buat muka seposen je lepas kemas rumah kan. Macam-macam yang aku buat, yang penting semuanya aktiviti menggemokkan badan hihi :) Tugas aku tengok youtube, masak. hamboii kemain senang keje ni, agak2 ada tak orang yang nak kan perkhidmatan aku ni huhu

Makanan pertama yang aku try, Macaroon.

Memang first time buat, fail la kan, cair bebenor. Tapi disebabkan aku jakun tak pernah makan macaroon ni, pernah makan sekali je, so aku gagahkan la diri ni belaja daripada youtbe, berguru dengan Anna Olson, semua haha only in youtube ok.  Alhamdulillah akhirnya jadi la jugak, boleh la buat kenyang perut sendiri dengan adik2 kan. Inilah hasilnya,, Tadaaaaa....

 Ok fine, tak comel mana pun, please jangan gelak :'(

 and ini yang third time buat. Walaupun saiznya tak sama, hodoh, selekeh, ada aku kisah?  Aku nak tunjuk juga hihi tapi rasanya tetap manis macam tuannya :) *muntah hijau -.-'

Diberi kesempatan balik kampung, apa lagi, berguru dengan nenek la. Tak main dah Jamie Oliver, Anna Olson semua tuh, nenek aku lagi hebatt. Katenyerrr. Macam-macam resepi yang aku dapat kat sana, Buat kuih Serabai Melaka, Kuih Ros, Biskut kacang. Sonang je rupanya kuih tradisional ni habaq hangg..
Ni adalah kuih Serabai Melaka,
tolong jangan buat muka peliks kat sini, memang tak serabai mana pun kuih ni, tuan yang buat kuih ni yang serabai, terpaksa tunggu kuih ni masak, hihi 
Nak resepi?? haha boleh-boleh, kata orang jangan kedekut ilmu, betul tak :)


Ni febret ceq, kuih paling senang di dunia. Kuih Ros
, or Kuih Loyang or what ever ape korang nak panggil pun. Kuih ni  I jual untuk bulan Ramadhan. maklumlah dah nak dekat kan, so tiba masa untuk ambil tempahan :) Alhamdulillah dah ada tempahan yang masuk, moga-moga dimurahkan rezeqi. Btw kuih ni aku buat sedang-sedang elok je, tak manis, tak tawar. Kata orang, kurang kan manis dalam makanan, tambahkan manis dalam senyuman, tak gituuu :) 50 biji RM10 sahaja. Bukan senang nak dapat kuih tradisional sekarang ni kan hihi Btw kalau ada yang nak order sila pm di fb, email, or comment or msej ok :)



Nampak tak muffin coklat kat bawah tu?? haha first time buat terus naik comell macam tuh, Alhamdulillah :)


terliuq pula ceq tengok,puasa2 ni.

So, itu je yang boleh aku kongsi, otak pun dah tepu. Ramdhan dah dekat, siapa yang tak ganti puasa tuh, jangan lambat2kan :) Semoga kita bertemu Ramadhan yang dinanti. In Sha Allah.
Assalamualaikum.

Email: dia_yana95@ymail.com

2 comments :

  1. wahhh rajinnyaaaa buat semua ni. Nanti boleh buat bisnes kan kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhe in sha Allah :) memang rasa hati nak buka Cafe satu hari nanti :) kedai kek ke kann hihi

      Delete

Awak yang baik.! Terima kasih ye sudi baca dan komen. Jangan lupa tinggalkan link. I follow :)