Tuesday 17 June 2014

Si Pengutip Sampah

Assalamualaikum.

Tadi tengah duduk-duduk, tiba-tiba dengar bunyi kuat, ooo ya, lori sampah datang. :)
Aku tengok je mereka bekerja, pergi dari satu rumah ke satu rumah, kutip semua sampah-sampah yang kita dah buat. Rasa sayu sangat.


Aku tahu kadang-kadang mesti diorang pernah di caci,
"eee busuk la"
"geli aku tengok diorang"
"tu lah, dulu tak nak belaja rajin-rajin, kan dah kena kutip sampah"
Banyak kata-kata kotor yang dilemparkan, tapi diorang tetap bekerja. Biasalah, orang yang tak tahu bersyukur memang akan cakap macam tu. Diorang tahu makan, buat sampah, campak. Settle. Yang kena kutip, yang kena kemas, kena caci, diorang.
Aku tabik sangat dekat diorang sebab tanpa diorang, kita akan hidup dengan sampah. Bukan calang-calang orang boleh buat kerja ni. Orang lain tahu cakap je, buatnya tak nak. Lepas tu tahu nak kutuk-kutuk. Heiii,, apalah salah diorang.


Jujur, aku sendiri pun belum tentu mampu nak buat kerja macam diorang, sebab tu aku hormat diorang. Aku tahu aku tak sekuat dan setabah diorang.
Kita tak sepatutnya kutuk-kutuk diorang, sebab kita tak tahu perjalanan hidup seseorang. Yang penting apa yang diorang buat tu HALAL. bukan makan minum je nak kena halal, rezeqi yang dicari pun mestilah HALAL.


So, cuba terima setiap kekurangan dan kelebihan setiap insan, sebab tak ada manusia yang 'perfect' dekat dunia ni. Barulah kita akan hidup aman dan harmoni :)

( p/s: Aku rasa diorang ni patut diberi penghargaan la :) )


Aku tabik dengan hang pa.!!!

Assalamualaikum.

4 comments :

  1. Apa salah pengutip sampah? Pengutip sampah buat kerja dengan rezeki halal, kerja mereka juga memberi manfaat kepada masyarakat. Mereka tidak patut dipandang rendah oleh mereka yang cuma tahu buat sampah, buat orang menyampah atau jadi sampah masyarakat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul3,, sabar,sabar.. :) mentaliti masyarakat sekarang, cinta dunia lebih macam tu la

      Delete

Awak yang baik.! Terima kasih ye sudi baca dan komen. Jangan lupa tinggalkan link. I follow :)