Monday 23 June 2014

Nasihat itu Penting

Assalamualaikum.

Sihatkah semua?? Semoga semuanya diberikan kesihatan yang baik. kepada yang tak sihat tu, jangan mengeluh ok, sakit tu kan kafarah dosa. betul tak?? jadi ucapkan, Alhamdulillah. :)

Hari tu masa isu peminat Nabila Huda ajak dia tukar agama tu jadi 'hot', dyan ada la juga jenguk-jenguk Insta dia. bukan guna fon, tapi guna laptop je mampu.. mana la kita ada duit nak beli handset mahal-mahal uolllsss. hihi

 Niat hati ni saja je nak usha-usha Insta dia, jauh sekali nak puji keseksian dia, ohhh pelissss lah, yang bertutup itu lagi indah ok.! Tapi,masa tengah syok-syok tengok gambar dia, dyan ambil la kesempatan baca komen-komen dia, ada yang memuji dan ada yang menegur. Bila ada yang menegur Nabila tu, tup! tup! ada pula yang menegur sesama sendiri, aduh,! parah ni.

 ihsan Mr.Google

Itulah yang dyan nampak, bila ada yang memberi nasihat, menegur ke arah kebaikan, ada pula yang kata kita ni berlagak baiklah, nak jadi ustazahlah, macam-macam lagi. Salah ke apa yang kita buat?? Bukankah mencegah kemungkaran itu wajib bagi seorang Islam?? Nanti bila disoal di akhirat sana, jangan kata kami tak tegur pula eh, :)


Bila ada orang bagi nasihat tu, tandanya orang prihatin dan sayang kan kita. Kita hidup kat dunia ni saling berkongsi la kawan,! Buat baik pun kena la ajak orang lain juga, sama-sama dapat pahala, sama-sama masuk syurga, tak gitu??? :)


Tapi, kepada yang menegur tuh, biarlah kena pada tempatnya, ada adabnya. jangan main terjah je ikut suka hang pa semua. Yang paling penting nasihat biar betul-betul, bukan nak berbangga-bangga.Biar kita tegur-menegur,nasihat-menasihati untuk kita sentiasa berpijak di atas bumi yang nyata. Jangan sudah terhantuk baru terngadah. Sentiasa perbaiki diri dan cuba terima setiap kritikan atau nasihat dari sudut yang positif. In sha Allah kita akan dapat terima.

 

Yang paling penting, sejauh mana kita terpesong, setinggi mana kita berdiri, berbaliklah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sentiasa ada untuk hamba-Nya :)
(p/s: saya tidak mempunyai ilmu agama yang tinggi, tetapi cukuplah ini untuk mengingati diri sendiri)

Assalamualaikum.

3 comments :

  1. as salam. hendaklah kita berpesan2 dgn kebenaran n kesabaran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2,, nak nasihat orang ni nampak je mudah tapi sebenarnya susah :)

      Delete
  2. Salam Perkenalan.
    Jemput join GA saya. Both 2 on top.. http://drshikinzainal.blogspot.com/p/giveaway-segmen.html

    ReplyDelete

Awak yang baik.! Terima kasih ye sudi baca dan komen. Jangan lupa tinggalkan link. I follow :)